Haku

Heppu-lehti uudistui: lisätty todellisuus AR nyt osa lehteä

”Partiossa saa isot saappaat”, sanoo Heppu-lehden päätoimittaja Jenni Fabritius, 25.

”Päivätyöurallani en ole päässyt tekemään mitään yhtä isoa”, komppaa Pääkaupunkiseudun Partiolaisten viestintäryhmän puheenjohtaja Suvi Takala, 27.

Molempien mielestä tekemällä oppiminen on yksi hienoimmista partioon liittyvistä asioista. Mutta nyt ei puhuta ihan tavallisista partiolaisten askareista, vaan siitä, että partiossa saa luvan tehdä jopa ammatillisesti merkittäviä asioita – kuten räjäyttää atomeiksi pääkaupunkiseudun partiolaisten Heppu-jäsenlehden ja rakentaa sen pala palalta uudestaan.

Hepun tuorein uudistus alkoi lukijatutkimuksella vuoden 2017 lopussa.

”Aluksi kaikki oli vähän hukassa, että jestas. Tuntui vähän haastavalta. Sitten ruvettiin vaan ideoimaan”, Suvi Takala kertoo.

AR auttaa hahmottamaan asioita

Ensimmäinen uudistettu Heppu ilmestyi lokakuussa 2018 lukijoidensa toiveiden mukaisena. Paperi oli uusi ja koko pienentynyt entisestä. Juttujen merkkimääriä oli kasvatettu, jotta aiheista voitiin kertoa entistä syvällisemmin. Laajoja reportaaseja menneistä tapahtumista lehdestä ei enää löytynyt: niiden paikka olisi vastedes verkossa.

Heppu postitettiin edelleen kaikille pääkaupunkiseudun partiolaisille, mutta sen ydinkohderyhmää olivat nyt 15–30-vuotiaat partiolaiset.

Niin, ja sitten lehdessä oli jotain, joka sopii lukijakunnan luontaisiin mediankäyttötapoihin: AR-sisältöä (augmented reality, lisätty todellisuus). Kun tiettyjä lehden kuvia skannataan kännykkään ladatulla Arilyn-sovelluksella, ne heräävät eloon.

Mistä lehtiuudistus sai alkunsa, mihin AR taipuu ja mikä on parasta järjestötoiminnassa? Katso videolta Jenni Fabritiuksen ja Suvi Takalan ajatukset aiheista.  

”Ajateltiin, että tämä ois kiva juttu meidän kohderyhmälle, kun ne käyttävät muutenkin koko ajan kännykkää”, Suvi Takala perustelee.

Suvi Takalan ja Jenni Fabritiuksen mielestä AR-sisältö sopii tilaesittelyihin, henkilöhaastatteluiden täydentämiseen tai minkä tahansa videon esittämiseen. AR-sisältöjä voidaan hyödyntää myös muissa partion materiaaleissa, kuten esitteissä tai julisteissa.

AR-ulottuvuuden kustannus on kohtuullinen: muutamia tuhansia euroja vuodessa.

”AR auttaa hahmottamaan asioita. Se on tosi hyvää lisäsisältöä lehdelle”, sanoo Jenni Fabritius.

Näin onnistut uudistuksessa – Suvi Takalan ja Jenni Fabritiuksen vinkit

1. Määrittele kohderyhmä
Olennaisin asia, johon vastaaminen voi kuulostaa helpolta, mutta onko se? Heppu-lehden kohderyhmä oli aiemmin ”kaikki yli 7-vuotiaat”. Jos lehdessä on vain yksi 7-vuotiaalle tarkoitettu pala, löytääkö hän sitä?

2. Valitse oikea kanava
Printti sopii syventäville, laajoille sisällöille. Tapahtumaraportointi ja -vinkit toimivat paremmin verkossa ja somessa.

3. Tee kotiläksysi
Osallista oikeat ihmiset, kysy lukijoilta ja kartoita sidosryhmien toiveet. Kilpailuta paino ja jakelu.

4. Tunnista voimavarat
Uudista pala kerrallaan, esimerkiksi ensin lehti ja sitten verkko. Printin ilmestymiskertojen vähentäminen vapauttaa aikaa verkkosisältöjen tekemiselle, jos tekijöiden määrä pysyy entisellään.

5. Sokka irti!
Tyhjennä pää vanhasta ajattelusta ja anna mennä! Uskalla sanoa ääneen kaikki hullutkin ideat – joukossa ne voivat jalostua toteuttamiskelpoisiksi ideoiksi.

Teksti: Katarina Cygnel-Nuortie

Pääkaupunkiseudun Partiolaisten viestintäryhmän puheenjohtaja Suvi Takala työskentelee päivisin Maanmittauslaitoksella viestintäassistenttina. Heppu-lehden toinen päätoimittaja Jenni Fabritius on päivätöissä Helsingin yliopiston Suomalais-ugrilaisen ja pohjoismaisen osaston tutkimusavustajana.

Tunne tekijät -sarjassa esitellään aikakausmedia-alan osaajia.

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: