Suomalaisia online-yleisöjä mittaavan FIAM:in (Finnish Internet Audience Measurementin) mukaan aikakausmedioiden digitaaliset kanavat tavoittivat kesäkuun keskimääräisellä viikolla 2,39 ja heinäkuun 2,33 miljoonaa lukijaa. Määrä putosi hieman toukokuun huippulukemista, jolloin viikoittaisia lukijoita oli huikeat 2,48 miljoonaa. Luvuissa on mukana 33 aikakausmedian lukijat niiden eri digikanavissa.
Kuluvan vuoden paras kuukausi on ollut tähän mennessä toukokuu, jolloin yhteenlaskettu yleisö oli 2,48 miljoonaa lukijaa viikossa. Heikoin kuukausi oli tammikuu, jolloin yleisömäärä jäi 2,30 miljoonaan.
Aikakausmedioiden keskimääräinen viikkotavoittavuus (reach) digissä (kaikki aikakausmediat yhteensä, netto)
Ykköspaikkaa digitavoittavuudessa pitävät kuukaudesta toiseen Me Naiset ja Seiska, jotka ovat rikkoneet kuluvana vuonna miljoonan viikkokäyttäjän rajapyykin joka kuukausi. Luvut ovat nettolukuja, eli kukin kävijä lasketaan mukaan vain kerran riippumatta siitä, kuinka monella laitteella hän vierailee sivustolla tai sovelluksessa.
Keskimääräinen viikkotavoittavuus (reach) heinäkuussa 2022, top 10
1 |
Is.fi > Menaiset |
1 341 631 |
2 |
Seiska.fi |
1 189 155 |
3 |
Kotiliesi.fi |
497 963 |
4 |
Anna.fi |
453 026 |
5 |
Talouselama.fi |
396 398 |
6 |
Tekniikkatalous.fi |
374 551 |
7 |
Kaksplus.fi |
317 149 |
8 |
Meillakotona.fi |
308 882 |
9 |
Apu.fi |
202 844 |
10 |
Tivi.fi |
190 769 |
Seiska jatkoi heinäkuussa viikoittaisten sivulatausten ylivoimaisena ykkösenä yli 11 miljoonalla latauskerrallaan. Yhteensä kaikkien seurattujen aikakausmedioiden sivuja ladattiin heinäkuun keskimääräisellä viikolla 28,7 miljoonaa kertaa.
Keskimääräisen viikon sivulataukset (pageviews) heinäkuussa 2022, top 10
1 | Seiska.fi | 11 173 497 |
2 | Is.fi > Menaiset | 5 637 334 |
3 | Anna.fi | 1 465 044 |
4 | Kotiliesi.fi | 1 351 770 |
5 | Meillakotona.fi | 1 004 091 |
6 | Tekniikkatalous.fi | 842 115 |
7 | Talouselama.fi | 802 751 |
8 | Kaksplus.fi | 775 714 |
9 | Hymy.fi | 663 809 |
10 | Tekniikanmaailma.fi | 650 275 |
FIAM:n seurannassa on mukana 35 aikakausmediabrändiä:
Alibi.fi, Anna.fi, Apu.fi, Arvopaperi.fi, Eralehti.fi, Etlehti.fi, Gloria.fi, Hs.fi/perhe, Hymy.fi, Hyvaterveys.fi, Is.fi/menaiset, Kaksplus.fi, Kipparilehti.fi, Kodinkuvalehti.fi, Koneporssi.com, Kotiliesi.fi, Koululainen.fi, Lily.fi, Meillakotona.fi, Metsästysjakalastus.fi, Mikrobitti.fi, Rakennuslehti.fi, Rakennusmaailma.fi, Seiska.fi, Seura.fi, Soppa365.fi, Suomenkuvalehti.fi, Talouselama.fi, Taloustaito.fi, Tekniikanmaailma.fi, Tekniikkatalous.fi, Terve.fi, Tiede.fi, Tivi.fi ja Venelehti.fi.
Mediakohtaiset viikoittaiset tulokset löytyvät FIAM:in julkiselta listalta, joka päivitetään torstaisin klo 12.30. Julkisilta listoilta löytyvät medioiden viikkotason peitot, sivulataukset, käynnit ja käyntiuseus (reach, pageviews, sessions ja frequency).
Tavoittavuus- ja sivulatausluvut päivitetään myös kuukausittain Aikakausmedian Mediakorttipalveluun niille Aikakausmedian jäsenten lehdille, jotka ovat FIAM:n asiakkaita.
Aikakausmedioiden digiyleisöt, kuukausittain päivittyvä tilasto
FIAM (The Finnish Internet Audience Measurement) on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. FIAM tuottaa tietoa sivustojen yleisöistä sekä eri päätelaitteiden osalta että kokonaisuutena. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus. Tavoittavuusluvut (reach) ovat nettolukuja, jossa eri laitteita (kuten desktop, mobiili, sovellukset) käyttävä käyttäjä lasketaan mukaan vain kerran.
FIAM:ia tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF), joka on voittoa tavoittelematon media-alan kehitysyhtiö. MMF:n toteuttajakumppani on AudienceProject AsP.