Haku

Kesän voittajamainos nostaa hymyn huulille – “Tiedostimme, että se voi ärsyttää”

Kesä–heinäkuun voittajamainos pysäyttää ja nostaa hymyn huulille. Avian Hyvää loppukesää! on kuvavirrasta poikkeava mainos, joka luottaa huumorin voimaan.

– Halusimme hieman ravistella aiempaa tapaamme mainostaa toimitilojamme. Päätimme kokeilla täysin erilaista lähestymistä, tiedostaen sen riskin, että tämäntyyppinen mainos voi myös ärsyttää joitakin lukijoita. Tavoitteena oli kuitenkin tulla huomioiduksi ja jäädä mieleen huumorin keinoin, Head of Customer Service Hele Kaunismäki Avia Real Estatelta sanoo. 

Vaikka Avia ei ole aiemmin luottanut niin vahvasti huumoriin mainonnassa, tulevaisuudessa sitä tullaan käyttämään enemmän.

– Huumori on tyylikeino, joka onnistuessaan tekee mainoksesta täysosuman. Aika paljon tänä päivänä tehdään mainoksia pilke silmäkulmassa ja hyvä niin, hän sanoo.

Kaunismäki näkee, että aikakauslehtimainonnassa trendejä juuri nyt ovat monikanavaisuus, tekoäly ja vastuullisuus, jotka muokkaavat mainontaa ja sen sisältöjä. 

– Henkilökohtaisesti pidän monitasoisista mainoksista, jotka haastavat lukijaa pohtimaan asioita. Ei-niin-ilmiselvät mainokset saavat katsojan koukkuun, hän sanoo.

Kunniamaininnat Viinimaalle ja Mustille ja Mirrille

Kunniamaininnat kisassa saivat Viinimaan Perinteet on tehty rikottaviksi ja Mustin ja Mirrin Tällaisia me olemme. Anora Groupin Brand Manager Katriina Kojon mukaan kartonkitölkkiviinien markkinointi on usein kovin samankaltaista: niissä korostetaan erilaisin sanakääntein kestävää ja vastuullista pakkausta, joka on näppärä kuljetettavaksi vaikkapa piknikille. Viinimaa päätti kohdata haasteen uudesta näkökulmasta keskittymällä siihen, mikä oli suurin myynnin este.

– Viinillä on vahvat perinteet, joissa pullo näyttelee suurta roolia, erityisesti sosiaalisissa tilanteissa. Samanlaisissa tilanteissa pukeutuminenkin on ollut aikojen saatossa etiketillä kahlittua. Siispä rinnastimme kampanjassa viinin uudet vaatteet jo normaalina nähtävään pukukoodin harkittuun rikkomiseen. Samalla mainoksessa tuotiin esille, että laatu on hyvä ja niitä voi tarjoilla erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa, hän sanoo.

Mustin ja Mirrin Tällaisia me olemme syntyi suuresta lemmikkitutkimuksesta, joka toteutetaan vuosittain kaikissa yrityksen toimintamaissa: Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Mustin ja Mirrin Marketing Manager Eveliina Rantahalvarin mukaan siinä tutkitaan esimerkiksi lemmikin ja ihmisen välistä suhdetta ja muita lemmikkeihin liittyviä asioita.

– Idea kampanjaan on meidän markkinointitiimimme luovien suunnittelijoiden oma. Halusimme kokeilla kampanjassa vähän erilaista tapaa julkaista tutkimuksen tulokset ja tuoda esiin erityisesti sitä, miten tärkeä lemmikin ja ihmisen välinen suhde on. Korostimme tätä suhdetta myös tutkimustulosten julkistustavassa, Rantahalvari sanoo.

Kampanjan pääkanava oli printti, ja mainoksia julkaistiin Avussa, HS Meidän perheessä, HS Kuukausiliitteessä ja Kodin Kuvalehdessä. Lisäksi se näkyi sosiaalisessa mediassa ja Mustin ja Mirrin omissa kanavissa kuten uutiskirjeissä. Kampanjaan tehtiin myös display-mainontaa. Kampanjan kuvat otti valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Voittaja: Hyvää loppukesää!

Perustelut: Kuvavirrasta täysin poikkeava mainos nostaa hymyn huulille. Simppeli idea luottaa tekstin ja huumorin voimaan, eikä kikkaile turhia. Mainos jää pitkäksi aikaa mieleen – sen esittelee ilolla kollegalle ja se saa hakemaan lisää tietoa yrityksestä, jolla on näin hyvä huumorintaju. Mainos todistaa, että välillä voi tehdä ihan vaan rehellistä brändimainontaa.



Mainostaja: Avia Real Estate
Hele Kaunismäki, Head of Customer Relations
Antti Rauhala, kehityspäällikkö

Mediatoimisto: Digitoimisto Digitaali Oy
Pauliina Haataja, graafinen suunnittelu

Markkinointitoimisto: Parasta Saimaalla
Pia Behm, suunnittelu

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Kauppalehti Fakta, Talouselämä

Kunniamaininta: Perinteet on tehty rikottaviksi

Perustelut: Toteutuksessa on asennetta ja uskallusta! Pelkän tuotekuvan sijaan mainoksessa on tarina, jota teksti ja kuva upeasti tukevat. Se rohkaisee rikkomaan perinteitä ja rajoja – häihin on ihan mahdollista pukea tennarit ja hienoimmissakin juhlissa viiniä voi juoda kartonkipakkauksesta.

Mainostaja: Anora Group
Katriina Kojo, Brand Manager 
Maria Sojakka, Digital Marketing Manager
Markus Hannula, Senior Business Development Manager 
Nelli Leppänen, Senior Business Development Manager

Mainostoimisto: NORD DDB
Ville Koivisto, Account Director
Kalle Wallin, Creative Director
Jonathan Mander, Strategist
Tero Ahonen, Copywriter
Jukka Hannula, Art Director
Meri Nyman, Graphic Designer 

Mediatoimisto: ToinenPHD
Sonja Olkkonen, Client Manager
Katariina Häkkä, Senior Planner 

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Me Naiset


Kunniamaininta: Tällaisia me olemme

Perustelut: Värikkäät ja sydäntä lämmittävät kuvat lemmikeistä ja heidän omistajistaan saavat katsojan pysähtymään. Hellyttävien kuvien kautta kerrotaan kiinnostavaa ja hauskaa tutkimustietoa ihmisten ja lemmikkien välisestä suhteesta.





Mainostaja: Musti ja Mirri
Roni Tamminen, Graphic Designer
Petra Peuhu, Graphic Designer
Tarja Soini, Copywriter
Lotta Lindroth, Digital Marketing Specialist
Tia Karhunen, Marketing Project and Production Leader
Eveliina Rantahalvari, Marketing Manager

Mediatoimisto: Wavemaker Finland
Iiris Jokela, Account Manager
Jenny Bödö, Audio Video Senior Specialist
Sirke Käkelä, Growth Director

Muut tekijät:
Meeri Koutaniemi, valokuvaaja
Mellakka Management, tuotanto

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: 
Apu, HS Kuukausiliite, HS Meidän perhe, Kodin Kuvalehti

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: Mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: