Haku

Elokuun voittajamainoksessa saa näkyä aitous, rosoisuus ja vatsamakkarat – "Kun kaikki turha karsitaan"

Elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti simppeli ja kaunis Aivan Villin minimalistista ihonhoitoa. Lähes abstrakti kuva poikkeaa muusta mainoskuvastosta huokuen rauhaa ja seesteisyyttä. Minimalistisen mainoksen takaa löytyy syvempi sanoma ja aitouden ja luonnollisuuden nimeen vannova brändi.

– Kosmetiikkateollisuus tuottaa kiiltokuvamaista kuvastoa, jossa mallit ovat usein liian muovisia ja kiillotettuja. Meillä Aivassa ihmiset ovat syviä ja aitoja, heidän rosonsa ja kauniit vatsamakkaransa saavat näkyä, sanoo perustaja Jonna Jalkanen.

Isommilla mainostajilla on mahdollisuus toimia entistä enemmän myös arvojohtajina – vetää vinossa olevaa suoremmaksi.

Aiva on villin minimalistista ihonhoitoa, joka luottaa tuotearsenaalin sijaan pariin monikäyttöiseen ihonhoitotuotteeseen. Se on sitä, mitä jää, kun kaikki turha karsitaan.

– Maailma, jossa elämme, ei oikein kestä muuta.

Mainoskampanja oli elokuussa esillä A-lehtien medioissa printissä ja digissä. Mainoksen kohderyhmää ovat kuluttajat, jotka suosivat ekologista elämäntapaa ja järkevää kuluttamista.

Jalkanen näkisi aikakauslehtimainonnassa mielellään enemmän selkeyttä ja rohkeutta.

– Sellaiset mainokset ovat parhaita, jotka saavat ajattelemaan ja joista voi inspiroitua. Isommilla mainostajilla on mahdollisuus toimia entistä enemmän myös arvojohtajina – vetää vinossa olevaa suoremmaksi. Hienoja esimerkkejä on tästä Suomessa nähty, hän sanoo.

Kunniamaininnat Vaasan Ruispaloille ja John Nurmisen Säätiölle

Kunniamaininnat Kuukauden aikkarimainos -kisassa saivat Vaasan Ruispalojen Vuosisadan tuorein leipäuudistus ja John Nurmisen Säätiön Testamenttivarainhankinta.

Idea Vaasan Ruispalojen mainokseen syntyi siitä, kun yrityksessä huomattiin, että moni kuluttaja tekee ostopäätöksensä kokeilemalla leivän tuoreutta puristelemalla leipäpussia. 

– Uudistuksessa ei haluttu pelkästään parantaa Ruispalojen mehevyyttä ja tuntumaa, vaan pidempään tuoreena säilyvä tuote on itsessään myös vastuullisuusteko. Näin kuluttajaa kannustetaan vähentämään ruokahävikkiä kotona, sanoo Vaasan Ruispalojen Media Manager Lotta Castrén.

Toteutamme tuloksellisia ja konkreettisia Itämeren suojelutoimia sekä varmistamme, että meren tarinat välittyvät eteenpäin jälkipolville.

Rauhallinen ja tyylikäs Testamenttivarainhankinta kertoo konkreettisesta ja pitkäjänteisestä Itämeren suojelutyöstä. John Nurmisen Säätiön toimintaa rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla. 

– Työmme tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Teemme konkreettisia Itämeren suojelutoimia ja varmistamme, että meren tarinat välittyvät eteenpäin jälkipolville, sanoo Säätiön yksityisvarainhankinnan päällikkö Taru Suoranta

Kuukauden aikkarimainokset elokuu 2023

Voittaja: Villin minimalistista ihonhoitoa 

Perustelut: Mitä kuvassa on? Lähes abstrakti lähikuva kiinnittää lukijan uteliaisuuden ja pakottaa pysähtymään sen äärelle. Ja kun kuva hahmottuu, tulee tekstikin luetuksi. Minimalistinen, rauhaa ja seesteisyyttä huokuva mainos, jossa tuote ja brändi on selkeästi esillä! 


Mainostaja: Yellow Bird Oy 
Marika Oinonen

Mainostoimisto: In-house
Jonna Jalkanen, brändi, copy
Matti Suominen, AD (Pop Ops Oy)

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Trendi, Voi hyvin

Kunniamaininta: Vuosisadan tuorein leipäuudistus

Perustelut: Nyt vedotaan aisteihin! Katse hakeutuu laajaan väripintaan, josta tuttu tuote ja viesti lisäaineettomuudesta nousee hyvin esiin. Pehmeän ruisleivän voi melkein tuntea sormissaan, ja pullea fontti tukee mielikuvaa pehmeydestä ja herkullisuudesta. 



Mainostaja:
Vaasan Oy, Vaasan Ruispalat Original
Lotta Castrén, Media Manager
Katja Willberg, Senior Brand Manager

Mainostoimisto: RYHMÄ Creative Agency
Inka Karvonen, projektijohtaja
Jannis Mavrostomos, suunnittelija
Helmi Korpinen, suunnittelija
Roosa Kakkola, graafinen suunnittelija
Pipsa Roivainen, tuottaja
Sami Välikangas, kuvaaja

Muut tekijät: 
Flc Helsinki, kuvankäsittely
LSB Yhtiö Oy, repro

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Pirkka, Yhteishyvä

Kunniamaininta: Testamenttivarainhankinta

Perustelut: Maisema kuin maalaus. Jokainen voi tulkita kuvaa itselleen sopivalla tavalla: meri voi olla symboli vapaudesta, haaveista tai viimeisestä horisontista. Mainos herättelee ajattelemaan, mitä kukin meistä jättää jälkeensä ja mitä tavallinen ihminen voi tehdä, jotta tulevat sukupolvetkin saavat nauttia Itämerestä.

Mainostaja: John Nurmisen Säätiö
Taru Suoranta, yksityisvarainhankinnan päällikkö
Erkki Salo, varainhankintajohtaja

Mainostoimisto: Visual Animal
Kati Lomma-Ketonen, Graphic Designer, Founder

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Suomen Kuvalehti

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: