Elokuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti simppeli ja kaunis Aivan Villin minimalistista ihonhoitoa. Lähes abstrakti kuva poikkeaa muusta mainoskuvastosta huokuen rauhaa ja seesteisyyttä. Minimalistisen mainoksen takaa löytyy syvempi sanoma ja aitouden ja luonnollisuuden nimeen vannova brändi.
– Kosmetiikkateollisuus tuottaa kiiltokuvamaista kuvastoa, jossa mallit ovat usein liian muovisia ja kiillotettuja. Meillä Aivassa ihmiset ovat syviä ja aitoja, heidän rosonsa ja kauniit vatsamakkaransa saavat näkyä, sanoo perustaja Jonna Jalkanen.
Isommilla mainostajilla on mahdollisuus toimia entistä enemmän myös arvojohtajina – vetää vinossa olevaa suoremmaksi.
Aiva on villin minimalistista ihonhoitoa, joka luottaa tuotearsenaalin sijaan pariin monikäyttöiseen ihonhoitotuotteeseen. Se on sitä, mitä jää, kun kaikki turha karsitaan.
– Maailma, jossa elämme, ei oikein kestä muuta.
Mainoskampanja oli elokuussa esillä A-lehtien medioissa printissä ja digissä. Mainoksen kohderyhmää ovat kuluttajat, jotka suosivat ekologista elämäntapaa ja järkevää kuluttamista.
Jalkanen näkisi aikakauslehtimainonnassa mielellään enemmän selkeyttä ja rohkeutta.
– Sellaiset mainokset ovat parhaita, jotka saavat ajattelemaan ja joista voi inspiroitua. Isommilla mainostajilla on mahdollisuus toimia entistä enemmän myös arvojohtajina – vetää vinossa olevaa suoremmaksi. Hienoja esimerkkejä on tästä Suomessa nähty, hän sanoo.
Kunniamaininnat Vaasan Ruispaloille ja John Nurmisen Säätiölle
Kunniamaininnat Kuukauden aikkarimainos -kisassa saivat Vaasan Ruispalojen Vuosisadan tuorein leipäuudistus ja John Nurmisen Säätiön Testamenttivarainhankinta.
Idea Vaasan Ruispalojen mainokseen syntyi siitä, kun yrityksessä huomattiin, että moni kuluttaja tekee ostopäätöksensä kokeilemalla leivän tuoreutta puristelemalla leipäpussia.
, sanoo Vaasan Ruispalojen Media Manager Lotta Castrén.
Toteutamme tuloksellisia ja konkreettisia Itämeren suojelutoimia sekä varmistamme, että meren tarinat välittyvät eteenpäin jälkipolville.
Rauhallinen ja tyylikäs Testamenttivarainhankinta kertoo konkreettisesta ja pitkäjänteisestä Itämeren suojelutyöstä. John Nurmisen Säätiön toimintaa rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla.
– Työmme tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Teemme konkreettisia Itämeren suojelutoimia ja varmistamme, että meren tarinat välittyvät eteenpäin jälkipolville, sanoo Säätiön yksityisvarainhankinnan päällikkö Taru Suoranta.
Kuukauden aikkarimainokset elokuu 2023
Voittaja: Villin minimalistista ihonhoitoa
Perustelut:
Mainostaja: Yellow Bird Oy
Marika Oinonen
Mainostoimisto: In-house
Jonna Jalkanen, brändi, copy
Matti Suominen, AD (Pop Ops Oy)
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Trendi, Voi hyvin
Kunniamaininta: Vuosisadan tuorein leipäuudistus
Perustelut:
Mainostaja: Vaasan Oy, Vaasan Ruispalat Original
Lotta Castrén, Media Manager
Katja Willberg, Senior Brand Manager
Mainostoimisto: RYHMÄ Creative Agency
Inka Karvonen, projektijohtaja
Jannis Mavrostomos, suunnittelija
Helmi Korpinen, suunnittelija
Roosa Kakkola, graafinen suunnittelija
Pipsa Roivainen, tuottaja
Sami Välikangas, kuvaaja
Muut tekijät:
Flc Helsinki, kuvankäsittely
LSB Yhtiö Oy, repro
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Pirkka, Yhteishyvä
Kunniamaininta: Testamenttivarainhankinta
Perustelut:
voi tulkita kuvaa itselleen sopivalla tavalla: meri voi olla symboli vapaudesta, haaveista tai viimeisestä horisontista. Mainos herättelee ajattelemaan, mitä kukin meistä jättää jälkeensä ja mitä tavallinen ihminen voi tehdä, jotta tulevat sukupolvetkin saavat nauttia Itämerestä.Mainostaja: John Nurmisen Säätiö
Taru Suoranta, yksityisvarainhankinnan päällikkö
Erkki Salo, varainhankintajohtaja
Mainostoimisto: Visual Animal
Kati Lomma-Ketonen, Graphic Designer, Founder
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Suomen Kuvalehti
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen