Haku

Kuukauden aikkarimainos vetosi raskaan rockin ystäviin – "Niihin pidempiin bänditreeneihin"

Fat Lizardin neljäsosa-aukeaman kokoiset mainokset on sijoiteltu eri puolelle lehteä, jolloin ne tulevat lukijaa vastaan useamman kerran. Lyömätön trio -mainossarja päättyy komeasti lehden lopusta löytyvään kokosivun mainokseen. 

– Näkyvä paikka eri aukeamilla luo tehokasta toistoa aikakauslehteä lukiessa ja jopa selatessa. Muistijälki voi jopa ohjata lukijaa palaamaan aiemmin näkemäänsä mainokseen, kun mainos oivalletaan sarjaksi, toteaa Fat Lizardin luova johtaja Topi Kairenius

Raskaan rockin erikoislehdessä Infernossa julkaistu mainossarja copyineen on muotoiltu taitavasti kohderyhmälle sopivaksi. Kokonaisuus on julkaistu myös Soundissa.

– Mainokset on huomattu, ja palautteen perusteella Fat Lizardin meininki ja Americana-imago sopivat rokkilehtiin. Infernon digipuolella videobannerimme ovat saaneet poikkeuksellisen paljon loppuunkatseluja.

Joka kesäkuu mainostamme perinteisesti erään legendaarisen rikosjulkaisun sivuilla Lake Bodom Lager ja Murder Point IPA -oluitamme, Kairenius sanoo.

Fat Lizard mainostaa printtimediassa erittäin harkitusti, mutta suunnittelee mainokset aina tarkkaan kohderyhmää puhutteleviksi. Alustoina toimivat iltapäivälehtien juhlapyhänumeroiden lisäksi lähinnä harrastus- ja erikoislehdet, kuten vene-, auto-, elokuva- ja musiikkijulkaisut. 

– Ja joka kesäkuu mainostamme perinteisesti erään legendaarisen rikosjulkaisun sivuilla Lake Bodom Lager ja Murder Point IPA -oluitamme, Kairenius sanoo.

Fat Lizardin ja Infernon yhteistyö käynnistyi vuonna 2019, kun metallijätti Children of Bodomin ensimmäinen bändiolut lanseerattiin. Mainonta raskaaseen musiikkiin painottuvassa printissä ja digissä oli luontevaa kyseiselle juomalle. Sen myötä yhteistyö on laajentunut myös Soundiin sekä elokuviin keskittyvään Episodiin, jonka mainoksissa on voitu hyödyntää muun muassa leffaviittauksia.

Fat Lizardin kolmihenkinen markkinointitiimi ideoi mainoksia muun muassa Måneskinin, Princen ja Black Sabbathin tahtiin.

– Aikkarimainoksissa olisi hieno nähdä enemmän rönsyileviä mainospaikkoja ja rohkeaa tilankäyttöä!

Kuukauden aikkarimainokset tammi–helmikuu 2023

Kunniamaininnan kilpailussa saivat Mandatumin tyylikäs Arvonlisäero ja Kuhmon Kamarimusiikin Juuret ja siivet -festivaalimainos.

Voittaja: Lyömätön trio

Perustelut: 
Mainostaja hyödyntää aikakauslehden lukukokemusta vaikuttavalla tavalla. Neljäsosa-aukeaman mainokset on sijoiteltu eri puolelle lehteä, jolloin ne tulevat lukijaa vastaan useamman kerran. Pisteenä iin päälle lehden lopusta löytyvä kokosivun mainos varmistaa viestin perillemenon. Keskeiset tuoteominaisuudet – palkittu, gluteeniton, vegaaninen, espoolainen – on tuotu selkeästi ja tyylikkäästi esiin, ja kuvan avulla itse tölkkikin löytyy kaupan hyllystä. Copyssa on selvästi huomioitu lehden kohderyhmä, ja mainostajan viesti on sille sopivassa ja vaikuttavassa ympäristössä.



Mainostaja:
Fat Lizard Brewing Co.
Topi Kairenius, luova johtaja

Suunnittelu:
Fat Lizard Brewing Co.
Topi Kairenius, luova johtaja
Maija Tuovinen, markkinointi-AD

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Inferno, Soundi

Kunniamaininta: Arvonlisäero

Perustelut:
Aukeaman kokoinen laadukas mainos onnistuu pysäyttämään katsojan, ja se erottuu edukseen muusta finanssialan kuvastosta. Copyssa on hauska ja oivaltava sanaleikki, joka ei välttämättä avaudu ihan ensisilmäyksellä. Mainostaja jatkaa hienosti brändille tuttua visuaalista linjaa, joka viestii tyylikkyyttä ja luksusta.

Mainostaja:
Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö
Niina Riihelä
Irina Kauko
Noora Ranta

Mainostoimisto:
N2 Albiino Oy
Mikko Männistö, luova johtaja
Marko T. Liukkonen, AD
Iina Pihlman, tuottaja
Perttu Saksa, valokuvaus

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Arvopaperi, Kauppalehti Optio ja Talouselämä

Kunniamaininta: Juuret ja siivet

Perustelut:
Julistemaisessa toteutuksessa festivaalin teema on visualisoitu hauskalla tavalla. Selkeä ja riisuttu mainos kiinnittää lukijan huomion kertoen kaiken olennaisen. Mediavalinta ei voisi olla osuvampi – klassisen musiikin lehdestä mainos varmasti löytää yleisönsä.



Mainostaja: Kuhmon Kamarimusiikki
Sari Rusanen, toiminnanjohtaja

Mainostoimisto: Kouta Media Oy
Marko Tervonen, CEO/luova johtaja
Pirjo Huurrekorpi, projektipäällikkö

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Rondo Classic

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille!

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: