Ekonomi on Suomen Ekonomien liiton jäsenlehti, joka tipahtaa kauppatietelijöiden postiluukusta neljä kertaa vuodessa.
Sen näyttävillä sivuilla on monipuolisesti luettavaa esimerkiksi itsensä kehittämisestä, yhdenvertaisuudesta, työssä jaksamisesta ja kestävästä kehityksestä. Juttuaiheissa korostuvat päätoimittaja Ida Leväsen mukaan yhteiskunnallisuus ja vastuullisuus.
– Teemme lehteä erilaisista näkökulmista kuin ehkä äkkiseltään ajattelisi. Emme halua vahvistaa sitä virheellistä mielikuvaa, että ekonomi on rahanhimoinen salkkutyyppi. Kuvissakaan ei näy lainkaan esimerkiksi tietokoneita ja pukuja, Levänen sanoo.
Ekonomeilla on Leväsen mukaan mahdollisuus vaikuttaa ja muuttaa maailmaa, koska he toimivat yrityksissä päättävissä asemissa. Päätoimittaja korostaa, että vaikka ekonomit työskentelevät talouden keskiössä, se ei välttämättä tarkoita sitä, että heillä olisi kovat arvot. Raha liikuttaa myös niitä tapahtumia, jotka vaikuttavat maailmaan myönteisesti.
Kestävästä kehityksestä syntyy kannattavaa yritystoimintaa, ja sijoittaminen voi olla vastuullista. Ekonomi-lehdessä kerrotaan mielellään tällaisista mahdollisuuksista ja esimerkeistä.
Palkkaus kiinnostaa jatkuvasti
Kaikista lehden teemoista palkkaus on lukijoiden kestosuosikki. Kerran vuodessa lehti julkaisee liiton tekemän palkkatutkimuksen, joka saa laajasti huomiota myös muissa medioissa.
Viimeisimmästä palkkatutkimuksesta lehti nosti esiin palkkaepätasa-arvon naisten ja miesten välillä.
– Aihe on ekonomeille erityisen tärkeä ja myös herkkä, koska ekonominainen tienaa samasta työstä yhdeksän prosenttia vähemmän kuin ekonomimies.
Ekonomi-lehti pidetään ajankohtaisena teemoittamalla kunkin lehden jutut yhden ison aiheen ympärille. Jos lehden teemana on esimerkiksi myynti, henkilöjutuissakin haastatellaan myynnin kanssa työskenteleviä ekonomeja ja käsitellään teemaan liittyviä asioita.
Erityisesti opiskelijoita varten lehdessä on paljon vinkkejä siitä, miten vähentää stressiä ja kuormitusta.
Jokaisen lehden ajankohtaisin juttu on finanssialaan liittyviä analyysejä tekevän Inderesin ekonomistin Marianne Palmun kirjoittama kvartaalikatsaus, joka sisältää lehden tiukinta talousasiaa. Se myös taitetaan juttuun viimeisenä, että tieto olisi mahdollisimman tuoretta lehden tullessa ulos.
Maailmantilannettakin lehden sivuilla käsitellään mutta aina jollain tavalla työelämän tai talouden kautta. Ukrainan sodasta on esimerkiksi kirjoitettu siitä näkökulmasta, miten se on vaikuttanut ekonomien työelämään ja haluun vaihtaa työpaikkaa.
– Huomaisimme, että sota on vaikuttanut näihin asioihin yllättävän vähän ja lähinnä silloin, kun työhön on kuulunut Venäjän-kauppaa.
Opiskelijat tärkeä kohderyhmä
Vaikka ekonomit sijoittuvat työelämässä avainpaikoille, lehden merkittävä kohderyhmä ovat kuitenkin opiskelijat ja vastavalmistuneet – siis tulevaisuuden johtajat, esihenkilöt ja asiantuntijat. Suomen Ekonomien lähes 57 000 jäsenestä yli 40 prosenttia on opiskelijoita.
”Printtilehti on ekonomit laajimmin tavoittava kanava, jos mittarina on se, kuinka moni avaa sen.”
Kauppatieteilijät ovat kunnianhimoisia ja pitävät tavoitteensa korkealla, joten lehdessä tulee olla myös paljon asiaa hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Erityisesti opiskelijoita varten lehdessä on paljon vinkkejä siitä, miten vähentää stressiä ja kuormitusta: kovat paineet vaivaavat opiskelijoita, eivätkä ne helpota ihan heti työelämässäkään.
Itse asiassa Ekonomi-lehden sisältö liippaa läheltä kenen tahansa työssä käyvän suomalaisen elämää, ja siksi myös perheenjäsenet tarttuvat lehteen.
– Saamme paljon sellaista kiitosta, että ”puolisoni, joka ei ole ekonomi, lukee aina Ekonomi-lehden”. Se tuntuu hienolta.
Toivottu ja kiitelty jäsenetu
Ekonimi-lehti on todistetusti odotettu jäsenetu. Kun jäseniltä kysyttiin, lisääkö lehti haluasi olla Suomen Ekonomien jäsen, 68 prosenttia vastasi kyllä. Lehteä ei julkaista verkossa kaikkien luettavaksi, vaan sen saa ainoastaan kuulumalla Suomen Ekonomeihin.
Ekonomi-lehti pääsi vuonna 2021 Editkilpailun shortlistalle kolmen parhaan joukkoon Vuoden ammatti- ja järjestömedia -kategoriassa.
– Haluamme pitää lehden kruununjalokivenämme eli aivan erityisenä lahjana jäsenillemme, jotka myös tuntuvat sitä arvostavan. Kaikki muu viestintä tehdään meillä pääasiassa digitaalisissa kanavissa, mutta lehdessä keskitämme voimamme printtiin.
Lehden rinnalla Suomen Ekonomien asioista kerrotaan verkossa, jäsensovelluksessa, somessa ja sähköpostilla, sillä monikanavaisuus auttaa tavoittamaan tehokkaasti erilaisia kohderyhmiä. Printtilehti on kuitenkin ekonomit laajimmin tavoittava kanava, jos mittarina on se, kuinka moni avaa sen. Välillä jopa lähetetään kirjeitä, koska ihmiset ovat Leväsen mukaan väsähtäneet sähköposti- ja tekstiviestitulvaan.
Ekonomi-lehteä tehdään koko Suomen Ekonomien toimiston voimin, koska siellä on valtavasti asiantuntijuutta. Toimistossa työskentelee Ida Leväsen ja tuottaja Hanna Leinon lisäksi uravalmentajia, juristeja, työelämäasiantuntijoita sekä opiskelijoiden ja liiton välisiä yhdyshenkilöitä, ja kaikki kantavat kortensa kekoon lehden ideoinnissa.
Ekonomi-lehti pääsi vuonna 2021 Editkilpailun shortlistalle kolmen parhaan joukkoon Vuoden ammatti- ja järjestömedia -kategoriassa, mikä on Leväsen mielestä hyvä signaali lehden lukijoille ja myös kiitos kaikille, jotka osallistuvat lehden tekoon.
– Lehteä ei tehdä tuomaristolle, mutta onhan se merkittävä viesti jäsenistölle, että teemme tätä tosissamme, kunnianhimoisesti ja ammattitaitoisesti. Moni meidän jäsenemme kantaa ylpeyttä tästä lehdestä.